Loading...
Loading...

Voeding & supplementen

Naast het ondersteunen op het gebied van training en het creëren van de juiste mindset voor een gezonde leefstijl, ondersteunen wij u ook op het gebied van voeding. Waar kunt u het beste op letten? Wat zijn gezonde vetten? Wat hebben jongeren dagelijks nodig? Wat kan ik het beste vermijden na een maagverkleining? Welke supplementen passen er bij mijn training? Hieronder leest u er meer over.

GEZONDE VETTEN

Bent u op een suikervrij dieet? Combineer dat dan met gezonde vetten. Niet alleen gaat u dan cravings tegen, maar u geeft uw energie en metabolisme een boost. Daarbovenop, houdt u uw bloedsuikerspiegel op peil.

  • Kokosnoot: gebruik kokosolie om uw groente mee te bakken of smeer het op uw brood. Deze verzadigde vetten voorzien uw lichaam namelijk van energie in plaats van zich op te slaan rond uw heupen.

  • Olijven: wist u dat olijven over gezonde verzadigde vetten beschikken die goed zijn voor uw hart? Sla de broodmand over en vraag om olijfjes!

  • Avocado: uit onderzoek is gebleken dat u door avocados meer voedingsstoffen binnenkrijgt en minder kans hebt op het ontwikkelen van het metaboolsyndroom. Lekker in salade, als guacamole of gewoon zo uit de schil!

  • Chocolade: dezelfde stof die voorkomt in olijfolie zit ook in chocolade. Vrouwen die dagelijks een klein stukje chocolade eten, vallen meer af dan vrouwen die helemaal geen chocolade eten. Kies echter wel alleen voor 85% cacao of meer met minder dan 5 gram suiker.

  • Wilde zalm: mensen die deze fantastische vis eten of visolie met andere gezonde keuzes combineren hebben veel minder abdominaal vet. Daarnaast bevat deze vis ontstekingsremmende omega-3-vetzuren.

  • Amandelboter: mensen die amandelen in hun dieet gebruiken vallen meer af en kunnen hun gewichtsverlies beter vasthouden. Ideaal toch? Verzadigde vetten, vezels, magnesium en vitamine E krijgt u er ook meteen bij!

  • Drink minimaal 1,5 tot 2 liter water per dag. Dit kan moeilijk zijn omdat uw maag verkleind is. Maar uw lichaam heeft water nodig. Zonder dit kan u complicaties optreden zoals haaruitval, problemen met het zicht, een droge huid etc.

  • Eet niet te veel suikers en vetten. Voedingsmiddelen met veel suiker en vet bevatten ook veel calorieën. Dat kan leiden tot het dumpingsyndroom dat braken en buikkrampen veroorzaakt na het eten.

  • Drink nooit grote hoeveelheden voor een maaltijd. Het is van cruciaal belang dat uw maag tijdens de maaltijd wordt gevuld met voedsel dat rijk is aan voedingsstoffen en niet met vloeistoffen. Wij adviseren u 40 minuten vóór een maaltijd en 20-30 minuten na het eten niets te drinken.

  • Drink geen alcoholische of koolzuurhoudende dranken. Alcohol en frisdrank zitten vol lege calorieën en zullen uw maag van streek maken. Uw arts zal in detail de gevolgen van het drinken van deze items en de complicaties die zij kunnen veroorzaken toelichten.

  • Zorg ervoor dat u zo snel mogelijk kunt stappen en lopen. Spieren kunnen makkelijk opstijven.

  • Begin klein met een wandeling door uw tuin of buurt en bouw vanaf daar op. Naarmate u afvalt, wordt lichaamsbeweging gemakkelijker en aangenamer.

  • Leer om naar uw lichaam te luisteren. Eet alleen als u honger heeft en stop met eten als u vol zit.

  • Gedurende de eerste paar weken eet u niet meer dan een 1/4 kopje voedsel per maaltijd. Uiteindelijk kunt u na een paar maanden maximaal 1 kopje voedsel per maaltijd binnenkrijgen. Het is niet aan te raden om meer te eten dan dit. Dus luister naar uw lichaam en eet niet omdat anderen eten.

DE KOOKBIJBEL

Wie zegt dat je niet lekker kan eten na je maagverkleining?

De kookbijbel na je maagverkleining is een kookboek met ruim 150 recepten. Met handige weekmenu’s, een voedingswijzer voor een gezonde leefstijl, variatie recepten voor ontbijt, lunch, tussendoortjes en diner, boodschappenlijsten, voedingstips van lotgenoten en alles op terug op gewicht te komen.

Bestel de kookbijbel hier

KIDS

Als ouder kunt u beter geen dingen verbieden, Dat levert verzet op. Wat u wel kunt doen, is samen met uw kind een compromis sluiten. Stel samen regels op en laat hem of haar daarin meebeslissen. U kunt bijvoorbeeld afspreken dat chips en frisdrank alleen in het weekend mogen. Zonder chips en frisdrank helemaal te verbieden, kunt u het zo toch beperken.

NA EEN MAAGVERKLEINING

Tips na de operatie:

ALCOHOL

Pas op met alcohol. Te veel alcohol is schadelijk voor iedereen, maar met name voor jongeren. Zij zijn namelijk nog in ontwikkeling en te veel alcohol kan de hersenen beschadigen. Bovendien bevat alcohol veel calorieën. 1 glas bier bevat ongeveer 80 calorieën. Daarnaast zorgt alcohol voor extra trek, waardoor er nog meer extra onnodige calorieën worden genuttigd. Maak het alcoholgebruik bespreekbaar en stel samen met uw tiener regels op.

LIGHTPRODUCTEN

Pas op met lightfrisdrank en andere lightproducten. Light betekent dat een product 30% minder energie, vet of suiker bevat dan de gewone variant. Lightproducten komen weliswaar goed van pas voor wie op zijn gewicht moet letten, maar het gevaar is ook dat u er meer van gaat drinken. En dan gaat de caloriewinst niet meer op.

Daarnaast bevatten lightfrisdranken veel zoetstoffen. Met het oog op mogelijke gezondheidsklachten is er een aanvaardbare dagelijkse inname (ADI) opgesteld. Als u uw tiener niet meer dan 3 glazen lightfrisdrank geeft, blijft hij onder de ADI.

SPORT EN BEWEGING

Veel jongeren hangen graag op de bank voor de televisie, of spelen urenlang computergames. Maar naast gezonde voeding is ook beweging erg belangrijk. Hoe kunt u uw kind stimuleren om meer te gaan bewegen?

Geef het goede voorbeeld en vraag of uw kind mee gaat wandelen of fietsen.

Stimuleer uw tiener om op een sportclub mee te doen aan wekelijkse trainingen en wedstrijden. Dat is niet alleen goed voor de beweging, maar ook gewoon erg gezellig.

Stimuleer uw tiener naar school te wandelen of fietsen. Een tiener met overgewicht moet minimaal een uur per dag bewegen. Wist u dat u ongeveer 27 minuten stevig moet doorfietsen om een croissant te verbranden en 7 minuten voor een beschuitje?

Voor tieners met overgewicht is het het beste om tweemaal per week intensief te bewegen. Daarbij gaat de ademhaling omhoog en gaan ze zweten. Intensieve sporten zijn bijvoorbeeld hardlopen of voetballen.

SUPPLEMENTEN

Pre-workout

Fatburner

Musclebuilder

Zo word je slank, fit en gezond.

Een evenwichtig dieet en goed bewegingsprogramma. Welkom bij GYM1961!

GRATIS PROEFTRAINING

FOTO’S VAN DE GYM